Użytkownik

Strona główna

Bugatti Veyron

Bugatti 16.4 Veyron − supersamochód produkowany od 2005 roku przez niemiecki koncern Volkswagen AG pod marką Bugatti. Najszybszy i jeden z najdroższych samochodów supersportowych na świecie. Pojazd nazwany został Veyron na cześć kierowcy wyścigowego Pierre'a Veyrona, który ścigajac się dla firmy Bugatti wygrał 24-godzinny wyścig Le Mans w 1939 roku. Prędkość maksymalna to 420km/h Wersja Super Sport modelu Veyron jest najszybszym dopuszczonym do ruchu ulicznego samochodem osobowym na świecie, zmierzona prędkość maksymalna wynosi 431,072 km/h. Pobity został wówczas rekord ustanowiony przez SSC Ultimate Aero TT, wynik uzyskany przez Bugatti został jednak unieważniony 9 kwietnia 2013 roku z powodu zdjęcia ogranicznika prędkości w konkursowym egzemplarzu. W późniejszym czasie rekord został przywrócony – uznano, że ogranicznik prędkości nie ingeruje w główne założenia konstrukcyjne samochodu oraz jego silnik. Podstawowa wersja pojazdu osiągnęła prędkość 408,47 km/h. 6 kwietnia 2013 roku wersja Grand Sport Vitesse osiągnęła najwyższą prędkość w kategorii samochodów z otwartym nadwoziem – było to 408,84 km/h (średnia z dwóch przejazdów)

  

 

Historia pojazdu Veyron sięga roku 1999, kiedy to zbudowano samochód koncepcyjny EB 18/3 Chrion. Auto pokazane po raz pierwszy podczas targów motoryzacyjnych w Tokio w tym samym roku przypominało od początku ostateczną, produkcyjną wersję pojazdu. Główną różnicą samochodu koncepcyjnego do produkcyjnego było zastosowanie silnika W18 z trzema głowicami po 6 cylindrów każda. Podczas targów motoryzacyjnych w Genewie w 2001 roku prezes koncernu Volkswagen AG Ferdinand Piëch ogłosił, że samochód, który wejdzie do produkcji będzie najszybszy, najmocniejszym i najdroższym autem w historii. Zamiast silnika W18 model produkcyjny wyposażono w silnik W16 w układzie podwójnego V. Jednostka ta, po raz pierwszy zastosowana w Bentleyu Hunaudières z 1999 roku otrzymała cztery turbosprężarki produkując deklarowaną moc 1001 KM (736 kW). Prędkość maksymalna Veyrona miała wynosić 406 km/h, a cena kształtować się na poziomie 1 miliona euro.Rozwój pojazdu trwał cały 2001 rok, aż EB 16/4 Veyron otrzymał status "zaawansowanego konceptu". Pod koniec 2001 roku Bugatti ogłosiło, że samochód, oficjalnie nazwany Bugatti Veyron 16.4, wejdzie do produkcji w roku 2003. Jednakże w trakcie rozwoju napotykano na szereg poważnych problemów. Osiągnięcie wymaganej prędkości maksymalnej okazało się bardzo trudne – jeden prototyp został zupełnie zniszczony w wypadku, a inny wypadł z toru podczas publicznej demonstracji na torze wyścigowym Laguna Seca (Monterey, Kalifornia, USA). Ze względu na te i inne wydarzenia, termin wprowadzenia auta do produkcji seryjnej stale się opóźniał. W tym samym roku Piëch odszedł na emeryturę ze stanowiska prezesa Grupy Volkswagena. Zastąpił go Bernd Pischetsrieder. Nowy prezes niezwłocznie skierował projekt z powrotem do studia, aby wprowadzić poważne poprawki. W grudniu 2003 roku dotychczasowego szefa Bugatti, Neumanna zastąpił Thomas Bscher, a poważne modyfikacje zostały wprowadzone w Veyronie pod nadzorem byłego inżyniera VW i szefa inżynierów Bugatti – Wolfganga Schreibera.