Strona główna
Ford GT
Ford GT – supersamochód produkowany przez koncern Ford Motor Company w latach 2003–2007. W styczniu 2014 roku na salonie NAIAS w Detroit zaprezentowano drugą generację tego pojazdu, przy czym jego produkcja ma rozpocząć się dopiero w 2016 roku. Auto jest napędzane podwójnie doładowanym silnikiem 3.5 litra v6. Moc pojazdu wynosi 656 koni mechanicznych, a maksymalny moment obrotowy to 746nm. Auto przyśpiesza od 0 -100km/h w 3sekundy, a prędkośc maksymalna to około 350km/h. Samochód jest bardzo lekki (1385kg) Wzorcem dla projektantów modelu GT, był Ford GT40 z lat 60. XX w. (GT40 – nazwa wzięła się od wysokości pojazdu tj. 40 cali). W latach 60. na torach wyścigowych w Grand Prix panowały samochody Ferrari. Ówcześni szefowie Forda postanowili przerwać tę passę i podnieść prestiż własnej firmy. Tak właśnie powstał model GT40. Ford udowodnił że może wygrywać z Ferrari, zwyciężając 4 razy z rzędu 24-godzinny Wyścig Le Mans. Pojazd był jak na tamte czasy futurystyczny, a jego konstrukcja zapewniała stabilność i wytrzymałość potrzebną w długich, 24-godzinnych maratonach.
Ford GT upamiętnia tamte sukcesy, lecz nie jest pierwszą próbą wskrzeszenia legendy. W latach dziewięćdziesiątych Ford zaprezentował prototyp samochodu Ford GT90 z silnikiem V12 z czterema sprężarkami o mocy 720 KM. Tamten model nie doczekał się produkcji nawet w krótkiej serii. Obecny model przypomina oryginał, choć jest od niego nieco wyższy. Napędzany jest silnikiem V8 o pojemności 5.4 litra doładowany kompresorem generuje moc 550 KM, a centralne umieszczenie silnika poprawia rozkład masy i stabilność. Wnętrze posiada dużo elementów z perforowanego aluminium. Elementy takie jak elektrycznie sterowane szyby, klimatyzacja i zestaw audio znajdują się w wyposażeniu seryjnym. Samochód był do nabycia w Europie za 111 tysięcy funtów (czyli około 660 tysięcy złotych według kursu z okresu sprzedaży), a w USA za 153 tysiące dolarów (czyli około 460 tysięcy złotych, kurs z 2006). Planowano produkcję 4500 egzemplarzy, jednak zakończono ją po wytworzeniu ok. 4000 sztuk. Silnik
V8 5,4 l (5409 cm³), 4 zawory na cylinder, DOHC
Układ zasilania: wtrysk SFi
Średnica cylindra × skok tłoka: 90,20 mm × 105,80 mm
Stopień sprężania: 8,4:1
Moc maksymalna: 558 KM (410 kW) przy 6500 obr./min
Maksymalny moment obrotowy: 678 N•m przy 4500 obr./min
Osiągi
Przyspieszenie 0-100 km/h: 3,9 s
Przyspieszenie 0-160 km/h: 7,8 s
Czas przejazdu pierwszych 400 m: 11,7 s
Prędkość maksymalna: 330 km/h